Ο GIOVANNI !! ΤΟ ΣΟΥΗΔΙΚΟ 13ΑΡΙ.

Του Δημήτρη Σαμπάνη

2240606

Ένα Ε/Π Agusta-Bell 47G-3B-1 με S/N 1608, λίγο πιο καινούργιο από τον GIOVANNI

πηγή

Μέσα στις επίμονες ερωτήσεις αλλά και παραινέσεις μου προς τον Πατέρα μου , να μου λέει ιστορίες από την καθημερινότητα του στις Μονάδες Α.Σ, μία μου έχει μείνει, που με ώθησε να την ψάξω και νομίζω ότι κάτι βρήκα.

Ξέρετε ότι όταν οι άνθρωποι θέλουμε, όλα ή σχεδόν όλα μπορούμε και να τα κάνουμε αλλά και να τα βρούμε.

Υπήρχε λοιπόν, μεταξύ Οκτωβρίου του 1964 και Νοεμβρίου του 1966, στη ΣΑΣ, τότε με έδρα το Α/Δ Πάχης Μεγάρων και Διοικητή τον Τχη (ΠΒ) ΑΛΑΜΑΝΟ ΔΗΜΗΤΡΙΟ (από 17-12-1959 μέχρι 07-11-1965), ένα Ε/Π Agusta-Bell 47G-3B-1 Trooper, σαν και αυτό της φωτογραφίας του σημειώματος.

Το Ε/Π αυτό, άτυπα, οι δαιμόνιοι μηχανικοί, του είχαν δώσει το παρατσούκλι «Giovanni».

Ο πατέρας μου σε L-18C στις 30/6/1958 στην 200 Μ.ΕΠΑΡ Ν. ΙΩΝΙΑ ΒΟΛΟΥ

Ο πατέρας μου σε L-18C στις 30/6/1958 στην 200 Μ.ΕΠΑΡ Ν. ΙΩΝΙΑ ΒΟΛΟΥ

Έτσι όταν κάποτε έλειψε κάποιο ανταλλακτικό λόγω καθυστέρησης παραλαβής,  ο πατέρας μου με άλλους (Φράγκος, Τζερμιάς κ.λπ) σκέφτηκαν να το  δανειστούν απο τον Giovanni.

Έτσι ο κ. Σαμπάνης πήγε στον κ. Ροδόπουλο να του ανακοινώσει την προσωρινή λύση του προβλήματος…
Σωτήρης Σαμπάνης.: Κύριε Υποδιοικητά θα πάρουμε το ανταλλακτικό απο τον Giovanni
Γεωρ. Ροδόπουλος.: Μπράβο, μπράβο! Να το πάρετε και από τον Giovanni και από  όποιο άλλο φίλο έχετε ….

Εδώ σταματούν οι αναμνήσεις και προχωράμε στα ιστορικά δεδομένα και τεκμηρίωση.

Στη ΣΑΣ, σήμερα (2014) υπάρχει ιδιαίτερο βιβλίο πτήσεων μόνο για τις πτήσεις του συγκεκριμένου Ε/Π.

SONY DSCSONY DSCΧωρίς τίτλο1

Άνοιξε στις 15/10/1964, και έκλεισε στις 3/11/1966.

Είναι βιβλίο πτήσεων, ειδικά για το Ε/Π ΑΒ 47G-3B-1 Trooper  με call sign SE-HBF, (και αργότερα όπως θα πούμε SX-HEA),  που εκδόθηκε μετά την υπογραφή της ΚΥΑ των Υπουργείων Εθνικής Αμύνης και Γεωργίας (23/7/1964), απόρροια της οποίας είναι η  σχετική διαταγή του ΓΕΣ (12/8/1964), που σας την δίνω παρακάτω:

IMG_1410_χχχ_tn

και από την οποία – σε συνδυασμό με όσα στοιχεία μου δώσανε οι καλοί φίλοι Γιάννης Μυλωνάς και Βασίλης Κατινιώτης – έβγαλα, τεκμηριωμένα, τα παρακάτω:

  • Το Ε/Π AB 47G-3B-1 Trooper με χαρακτηριστικό κλίσης- νηολογίου Σουηδίας SE-HBF, και με S/N 1532, ήταν κατασκευής του 1963 και έφερε κινητήρα Avco Lycoming TVO-435 Bell 209 kW turbocharged. (τεκμηρίωση βλέπε εδώ και εδώ).
  • Είχε παραχωρηθεί στο Ελληνικό Υπουργείο Γεωργίας από τον ΟΗΕ και μάλιστα από τον UN Food & Agriculture Organization για τις ανάγκες του.

Rotation of OH-13D~1 Rotation of OH-13 Delivery

Στις παραπάνω φωτογραφίες βλέπουμε δύο σκηνές από την τελετή παράδοσης του ελικοπτέρου από τον ΟΗΕ στο Ελληνικό Υπουργείο Γεωργίας. Σύμφωνα με τις τηλεφωνικές διευκρινήσεις που μου έδωσε ο κ. Αλεξανδρίδης, ο κύριος στην πρώτη αλλά και στη δεύτερη φωτό, είναι ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Δασών κ. Σιδερίδης Δημοσθένης …….

Αξίζει να δούμε με λεπτομέρεια την πρώτη φωτογραφία που ίσως είναι και η μοναδική στην οποία απεικονίζεται το  AB 47G-3B-1 Trooper. (Σύμφωνα με τις τηλεφωνικές διευκρινήσεις που μου έδωσε ο κ. Αλεξανδρίδης, θα έχουμε και άλλες εν καιρώ).

  • Με την παραπάνω διαταγή του ΓΕΣ (που βρήκα στα αρχεία της ΣΑΣ), υπήρξε  μικρό στάδιο αρχικής εκπαίδευσης στον τύπο.
  • Η  πτητική εκμετάλλευση γινόταν από το Υπουργείο Γεωργίας.
  • Η συντήρηση και ο χειρισμός γινόταν από την ΣΑΣ στα Μέγαρα.

SONY DSC

  • Από της εισόδου στην ΣΑΣ (16/10/1964) και για όλο τον Οκτώβριου του ιδίου έτους, υπήρξαν πτήσεις εκπαιδεύσεως στον τύπο, από Σουηδό εκπαιδευτή, ονομαζόμενο Carsson Το κομμάτι της εκπαιδεύσεως στα θέματα της συντήρησης ανέλαβε Νορβηγός μηχανικός που συνόδευε το Ε/Π και από τους πρώτους Μηχανοσυνθέτες που εκπαιδευτήκαν στον τύπο ήταν ο μακαρίτης Γεώργιος Αντωνίου από την Αμφιλοχία, που δυστυχώς είχε την ατυχία να καταλήξει μετά από 40 μέρες σε κώμα, από τις αναθυμιάσεις μαγκαλιού στο σπίτι του (μαρτυρία στον γράφοντα από τον κ. Αλεξανδρίδη).
  • Αξιοσημείωτο είναι ότι τον ίδιο μήνα έχουν καταγραφεί τέσσερεις πτήσεις με αποστολή ΡΑΝΤΙΣΜΟΣ ΔΑΣΟΥΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Από εδώ αρχίζουν να διαγράφονται και  οι λόγοι ύπαρξης του Ε/Π.
  • Ο πρώτος χειριστής  που εκπαιδεύτηκε στον τύπο από τον Carsson, ήταν ο κ. Αλεξανδρίδης, ως ο μόνος χειριστής, κάτοχος εκείνη την εποχή πολιτικού πτυχίου. (μαρτυρία στον γράφοντα από τον κ. Αλεξανδρίδη)
  • Εκτός από τον Carsson, στις πρώτες πτήσεις του Ε/Π τον μήνα Νοέμβριο του 1964, βλέπουμε σε μικρό αριθμό αποστολών, πτήσεις με επιβαίνοντα κάποιον Samset Felows. (Σύμφωνα με την μαρτυρία στον γράφοντα από τον κ. Αλεξανδρίδη, ο εν λόγω ήταν Σουηδός καθηγητής πανεπιστημίου, που έκανε βυθομετρήσεις στον ποταμό Αχελώο, με ειδικά μηχανήματα. Στην ουσία το Ε/Π προσγειωνόταν σε διάφορα σημεία της κοίτης του ποταμού και με βάση τις μετρήσεις των μηχανημάτων του, ο καθηγητής έκανε μελέτη με βάση την οποία φτιάχθηκε το φράγμα των Κρεμαστών και αργότερα, επειδή χανόταν τα νερά φτιάχθηκε και το δεύτερο λίγο πιο πάνω από τον δρόμο Αγρίνιο – Άρτα  ).
  • Οι εγγραφές πτήσεων με τους δύο παραπάνω (Carsson & Samset Felows) σταματούν τον Νοέμβριο του 1964, οπότε και συμπεραίνουμε ότι αυτοί απεχώρησαν, έχοντας ήδη ολοκληρώσει το έργο τους (της εκπαίδευσης του προσωπικού της ΣΑΣ, όπως έλεγε και η διαταγή του ΓΕΣ που σας δώσαμε παραπάνω, ο πρώτος και της μελέτης για τα ύδατα του Αχελώου ο δεύτερος).
  • Αξίζει να δώσουμε προσοχή σε μία πτήση.

Χωρίς τίτλο2

Τον Νοέμβριο του 1964, στις 10 και 12 Νοεμβρίου 1964.

Συμπεραίνουμε ότι έγινε μια επίδειξη τρόπου ραντισμού, από τον Carsson, αλλά η πτήση στην εγγραφή ‘’δοκιμή Sango’’, δεν πρέπει να έγινε καθότι δεν υπάρχουν ώρες πτήσης σημειωμένες. Βέβαια επειδή υπήρχαν πριν από την ημερομηνία αυτή πτήσεις ΡΑΝΤΙΣΜΟΥ, αλλά και από την μαρτυρία στον γράφοντα από τον κ. Αλεξανδρίδη, θεωρούμε ότι μιλάμε για ένα κιτ που προσαρμοζόταν στο Ε/Π για αεροψεκασμούς-ραντισμούς. Δυστυχώς ακόμη δεν κατόρθωσα να βρω μια τέτοια φωτογραφία, αλλά στην επόμενη συνάντηση που θα έχω με τον κ. Αλεξανδρίδη πιστεύω να εμπλουτίσω το κείμενο αυτό και με τέτοια φωτογραφία.

  • Ο καιρός από τον Οκτώβριο του 1964 μέχρι και τον  Απρίλιο του 1965, περνά με πτήσεις είτε εκπαιδευτικές, είτε δοκιμών και αναγνωρίσεων σε διάφορες περιοχές της κεντρικής και Δυτικής Ελλάδας κυρίως.
  • Στις 7 Μάιου 1965, βλέπουμε μια πτήση του Ε/Π με επιβαίνοντα τον Υφυπουργό Μαλιάκα, προφανώς Υφυπουργό του Υπουργείου Γεωργίας και αμέσως μετά ξεκινούν πτήσεις με επιβαίνοντες υπαλλήλους του Υπουργείου Γεωργίας. Πρέπει λοιπόν να συμπεράνουμε ότι ο Μάιος του 1965, είναι ο μήνας που άρχισε σε πραγματική βάση η εκμετάλλευση του Ε/Π για τον σκοπό που χορηγήθηκε από UN Food & Agriculture Organization. Δηλαδή σε αεροψεκασμούς και ραντισμούς.

SONY DSC

  • Στις 8/7/1965 σημειώνουμε άλλη μία πτήση με ιδιαίτερη σημασία για την πορεία του Ε/Π. Είναι μία πτήση με επιβαίνοντες τους κ.κ Α. Φίσσερ και Παπαδημητρόπουλο με σκοπό: ‘’ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΗ ΠΤΗΣΗ ΔΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΑΕΡΟΠΛΟΙΜΟΤΗΤΑΣ’’. Εδώ να κάνουμε και ορισμένες παρατηρήσεις. Ο Αλέξανδρος Φίσσερ, ήταν τότε Δντής Αεροπορικών Προτύπων της ΥΠΑ (όπως συμπεραίνουμε από εδώ), Το γεγονός της αλλαγής του νηολογίου του Ε/Π από τον σουηδικό του αριθμό, σε ελληνικό, το ξέρουμε και το βρίσκουμε στις βάσεις δεδομένων….

Χωρίς τίτλο

της Nordic Rotors, στον σύνδεσμο εδώ, από όπου και η παραπάνω φωτό, στην οποία φαίνεται το Ε/Π SE-HBF  Agusta-Bell 47G-3B-1 Trooper   με s/n 1532, γίνεται σε κάποια χρονική στιγμή  SX-HEA. Εμείς λοιπόν σήμερα τεκμηριώνουμε ότι πέταξε, από 16.10.64 μέχρι 4.7.65 με το σουηδικό νηολόγιο στους κόλπους της ΑΣ (SE-HBF), και από 8/7/1965 μέχρι 3/11/1966 πετούσε με το ελληνικό νηολόγιο (SX-HEA).

SONY DSC

  • Λέω να σταθούμε στο παραπάνω φύλλο του Βιβλίου πτήσεων Ιανουάριο-Φεβρουάριο-Μάρτιο-Απρίλιο του 1966, όπου βλέπουμε να εκπαιδεύονται οι τρεις επόμενοι χειριστές του κ. Αλεξανδρίδη, μιας και αυτός θα έπρεπε να πάρει μετάθεση. Είναι οι κκ Γκανάς, Σοφός και Κίτσος. (μαρτυρία στον γράφοντα από τον κ. Αλεξανδρίδη).
  • Στη συνέχεια και μέχρι τον Οκτώβριο του 1966, καταγράφονται πτήσεις και εκπαιδευτικές αλλά και αποστολών του Υπουργείου Γεωργίας.

SONY DSC

  • Η παραπάνω σελίδα είναι η τελευταία σελίδα του Βιβλίου Πτήσεων του Ε/Π AB 47G-3B-1 Trooper με S/N 1532 και call sign SX-HEA. Είναι  3/11/1966, όταν ο χειριστής του Ε/Π ο τότε Λοχαγός Γκανάς με επιβαίνοντες τους κκ Παπαδόπουλο και Δαρβίδη, στις 0745 απογειώνονται από Καλαμάτα και πετούν πάνω τον Ταΰγετο. Στις 0845 λόγο βλάβης του κινητήρα το Ε/Π προσγειώθηκε ανωμάλως σε απόκρημνο σημείο και καταστράφηκε από φωτιά, σε υψόμετρο 2107 μέτρων κοντά στο χωριό Ρίντομο. Ο χειριστής τραυματίστηκε ελαφρά στο δεξί πόδι ενώ οι δύο επιβαίνοντες υπάλληλοι του υπουργείου Γεωργίας δεν έπαθαν τίποτε.

Χωρίς τίτλο5

  • Το Ε/Π (κατά την μαρτυρία του φίλου μας Γ. Μυλωνά) διαγράφηκε από το νηολόγιο στις 21/06/67.

Εδώ τελειώνουν όσα μπόρεσα και βρήκα (μέχρι στιγμής) για τον GIOVANNI !!

ΥΓ

Μέσα στα πλαίσια της συνέχισης της λεπτομερούς καταγραφής της Ιστορίας της Αεροπορίας Στρατού και μετά την πρώτη επίσημη επίσημη παρουσίαση των ερευνών μου το 2013 (βλέπε εδώ λεπτομέρειες), θέλω να ευχαριστήσω από τα βάθη της καρδιάς μου, το ΓΕΣ μέσω του προσωπικού της Αεροπορίας Στρατού για την αμέριστη βοήθεια που μου δίνει, τους φίλους του ιστολογίου Γιάννη Μυλωνά κα Βασίλη Κατινιώτη για την πολύτιμη βοήθεια που μου έδωσαν σε υλικό για το συγκεκριμένο Ε/Π αλλά και όχι μόνο, και ιδιαιτέρως τον κ. Αλεξανδρίδη για την υπομονή του να μου δώσει ένα σωρό λεπτομέρειες και στοιχεία για το Ε/Π και την ιστορία του, τις οποίες υπόσχομαι να σας τις μεταφέρω εν καιρώ, μαζί και με σχετική φωτογραφική κάλυψη.

Advertisements
Σχολιάστε

1 σχόλιο

  1. Εξαιρετική ιστορία και τεκμηρίωση!!!
    Συγχαρητήρια Δημήτρη!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: