AEROCOMMANDER

Η Ιστορία των Αεροσκαφών Aerocommander

Η ιστορία των αεροσκαφών TwinCommanderπου αρχικά ονομάσθηκαν AeroCommander, πηγαίνει πίσω σε ένα σχέδιο του TedSmith, ενός μηχανικού της εταιρείας DouglasAircraftCompany, που δούλευε στην εταιρεία στη διάρκεια του Β’ ΠΠ. Μετά το τέλος του πολέμου, οι αεροπορικές εταιρείες άρχισαν να πληθαίνουν τις πτήσεις τους στο εσωτερικό των ΗΠΑ, αλλά ο TedSmith, πίστευε ότι θα υπάρξει η ανάγκη αεροπορικών πτήσεων για τις ανάγκες επιχειρηματιών σε προορισμούς που δεν εξυπηρετούνταν από τις μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Τα άτομα αυτά, επίσης είχε εκτιμηθεί ότι θα είχαν μεγαλύτερες απαιτήσεις σε ότι αφορά του τομείς της άνεσης, της ασφάλειας και της ευελιξίας.

Με αυτές τις σκέψεις ο παραπάνω μηχανικό, οργάνωσε μία ομάδα εργασίας από 14 άλλους μηχανικούς και άρχισαν να σχεδιάζουν αυτό που θα γινόταν αργότερα το πρώτο αεροσκάφος TwinCommander. Η αρχική του διαμόρφωση ολοκληρώθηκε το 1946 και το πρώτο πρωτότυπο έκανε τη παρθενική του πτήση, στις 23 Απριλίου του 1948. Μετά τις πετυχημένες δοκιμές η ομάδα άρχισε να ψάχνει χρηματοδότες οι πρώτοι των οποίων ήταν ο George Pew, ένας μηχανικός και πιλότος από την Φιλαδέλφεια και δύο αδέλφια από την Οκλαχόμα, ο Rufe και ο William Amis. Εκτός βέβαια από αυτούς, υπήρξαν και πολλοί άλλοι από την Οκλαχόμα που χρηματοδότησαν το πρόγραμμα, και έτσι τον Ιούνιο του 1950, έγινε η πιστοποίηση του αεροσκάφους από την CAA, την μετέπειτα FAA.

Η εταιρεία αναδιοργανώθηκε τον Σεπτέμβριο του 1950, μετονομάστηκε σε Aero Design and Engineering Co. Με Διευθυντή τον George Pew, Πρόεδρο τον Rufe Amis και αντιπρόεδρο τον Bill Amis. Οι εγκαταστάσεις της βρίσκονταν όπου και σήμερα, δηλαδή στο αεροδρόμιοWiley Post, λίγο έξω από την πόλη της Οκλαχόμα και αποτελούνταν από ένα υπόστεγό 26.οοο τετρ. Ποδών. Το νέο αεροσκάφος έγινε αποδεκτό από την αγορά, λόγω των μεγάλων δυνατοτήτων του και διότι εκείνη την εποχή, δεν υπήρχε παρόμοιου τύπου αεροσκάφος. Επίσης διέθετε μία καταπληκτική δυνατότητα να πετά με ένα μόνο κινητήρα που δεν την διέθετε κανείς άλλος εκείνη την εποχή.Το Aero Commander είχε την δυνατότητα να απογειώνεται και να προσγειώνεται με έναν κινητήρα και την ίδια στιγμή να διατηρεί αξιοθαύμαστη ευστάθεια πλεύσης με ένα κινητήρα. Για να το αποδείξει αυτό αλλά και να καθιερωθεί αυτή του η δυνατότητα, τον Μάιο του 1951 η εταιρεία πέταξε το αεροσκάφος από το αεροδρόμιο της Οκλαχόμα έως το αεροδρόμιο της Ουάσιγκτον με το μέγιστο επιτρεπόμενο μικτό βάρος του έχοντας αφαιρέσει την ία προπέλα από τον ένα κινητήρα. Η ενέργεια αυτή ήταν μια πρωτιά για την αεροπορική βιομηχανία και μία δυνατή επιβεβαίωση των δυνατοτήτων του Aero Commander.

Από την ενέργεια και μετά όλα ήρθαν πολύ γρήγορα. Ο πρώτος τύπος παραγωγής, το Aero Commander 520, με εμβολοφόρους κινητήρες, βγήκε από τη γραμμή παραγωγής τον Αύγουστο του 1951. Το 1954, το 520 αντικαταστάθηκε από το μοντέλο 560 και το 560Α, με μεγαλύτερη καμπίνα και ισχυρότερους εμβολοφόρους κινητήρες Lycoming.

Στα 1955, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, επέλεξε το Aero Commander, ως το αεροσκάφος του Προέδρου Αϊζενχάουερ, λόγω των εξαιρετικών του επιδόσεων. Το Aero Commander έγινε έτσι το πρώτο ελαφρύ δικινητήριο αεροσκάφος, τόσο ασφαλές που να μπορεί να το χρησιμοποιεί ο Πρόεδρος των ΗΠΑ. Η ΠΑ των ΗΠΑ, παράγγειλε δέκα πέντε Twin Commanders, εκ των οποίων τα δύο τα χρησιμοποιούσε αποκλειστικά για τις μετακινήσεις του Προέδρου.

Στα 1957 το Aero Commander έσπασε το ισχύον ρεκόρ τις απόστασης πτήσεως για αεροσκάφη της γενικής αεροπορίας, πετώντας χωρίς ανεφοδιασμό μια απόσταση 1.505,74 ναυτικών μιλίων, από την πόλη της Γουατεμάλας στην πόλη της Οκλαχόμα.

Στα 1958, η εταιρεία παρουσίασε το πρώτο εμπορικό αεροσκάφος με συμπιεζόμενη καμπίνα, το μοντέλο 720 Alti-Cruiser.

Τα παραπάνω επιτεύγματα της εταιρείας κίνησαν το ενδιαφέρον της Rockwell-Standard & Associates ή οποία την αγόρασε την ίδια (1958 ) χρονιά. Μετά την εξαγορά της από την Rockwell, δόθηκαν καινούριες δυνατότητες ανάπτυξης του αεροσκάφους, το οποίο εφοδιάσθηκε με κινητήρες με εγχυτές καυσίμων και αλλαγές στις αεροτομές του για να μειωθεί η οπισθέλκουσα και να αυξηθούν έτσι οι επιδόσεις του. Το αποτέλεσμα όλων αυτών των βελτιωτικών τροποποιήσεων ήταν το γνωστό Twin Commander που πρωτοπαρουσιάσθηκε στα 1960.

Το αεροσκάφος αυτό παρέμεινε το ίδιο, με μικρές τροποποιήσεις μέχρι τη λήξη της παραγωγής του στα 1984.

Μετά την επικράτηση των μικρών αεροκινητήρων, στα 1964 η εταιρεία παρουσίασε το μοντέλο 680 Τα και αργότερα στα 1971 το 690 ενώ στα 1979 παρουσίασε τη σειρά JetProp που χρησιμοποιούσε τους αεροστροβίλους AiResearch TPE331.

Στα 1981 η εταιρεία Rockwell-Standard μετονομάστηκε σε Rockwell International και αγοράσθηκε από την Gulfstream Aerospace. Στις αρχές της δεκαετίας του 80 παρουσιάσθηκε το τελευταίο και το πιο εξελιγμένο μοντέλο της οικογένειας Twin Commander, το μοντέλο 1000, που αντιπροσωπεύει έναν από τους καλλίτερους τύπους αεροσκαφών της γενικής αεροπορίας, εξοπλισμένο με τουρμποκινητήρες.

Τον Δεκέμβριο του 1985, η Gulfstream Aerospace αγοράσθηκε από την Chrysler C η οποία εκτίμησε ότι πρέπει να στραφεί πλέον στην παραγωγή αεροσκαφών jet και έτσι η παραγωγή των Twin Commander, σταμάτησε οριστικά στα 1986. Η εταιρεία Gulfstream συνέχισε όμως να υποστηρίξει το στόλο των Twin Commander μέχρι το 1989, όταν η θυγατρική εταιρεία της Gulfstream, ηTwin Commander Aircraft αγοράσθηκε από την εταιρεία Precision Aerospace η οποία αγόρασε και όλα τα πιστοποιητικά, δικαιώματα και κατοχυρωμένα σχέδια για τα Twin Commander. Στα 2003 μετονομάσθηκε σε Twin Commander Aircraft LLC και πλέον είναι ο εξουσιοδοτημένος γνήσιος κατασκευαστής για τη συντήρηση του στόλου όλων των μοντέλων της οικογενείας Twin Commander.

ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Twin Commander

Τα κύρια χαρακτηριστικά για τα οποία είναι γνωστά τα μοντέλα της οικογένειας Twin Commander, είναι η χαμηλή κατανάλωση καυσίμων, η μεγάλη καμπίνα επιβατών και η δυνατότητά τους για μεγάλη εμβέλεια ταξιδίου. Από τη πρώτη εμφάνιση του αεροσκάφους στα 1950 μέχρι το κλείσιμο της γραμμής παραγωγής τους, παράχθηκαν πολλοί τύποι που μπορούμε να τους κατατάξουμε σε τρεις μεγάλες κατηγορίες ανάλογα με τον τύπο των κινητήρων με τους οποίους ήταν εξοπλισμένοι. Την κατηγορία των μοντέλων με εμβολοφόρους κινητήρες, αυτών με τουρμποκινητήρες και των τελευταίων μοντέλων με κινητήρεςJetProp.

ΜΟΝΤΕΛΑ ΜΕ ΕΜΒΟΛΟΦΟΡΟΥΣ ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ

Τα πρώτα μοντέλα, που ονομάσθηκαν και Aero Commander, κατασκεύασθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 50. Ήταν εξοπλισμένα με δύο εμβολοφόρους κινητήρες Lycoming με ιπποδύναμη 290 hp ο ένας. Τα αεροσκάφη ανήκαν στην σειρά 500. Περισσότερα από 1000 αεροσκάφη από όσα κατασκευάσθηκαν αυτής της σειράς, εξακολουθούν να πετάν μέχρι και σήμερα. Εκτός από την διαφορά στον τύπο των κινητήρων, τα πρώτα αεροσκάφη της σειράς 500, σε σύγκριση με τα μεταγενέστερα εξοπλισμένα με τουρμποκινητήρες και κινητήρες JetProp, διέφεραν και στο ολικό εξωτερικό μήκος της ατράκτου. Τα αεροσκάφη της σειράς 500 είχαν μήκος περίπου 36 πόδια, ενώ τα νεώτερα μοντέλα 42 έως 44 πόδια μήκος ατράκτου.

Μοντέλο 500S / 520

Είναι το γνήσιοTwin Commander.

Το πρωτότυπο πιστοποιήθηκε από την CAA, την σημερινή FAA, στα 1950. Το πρώτο 500S βγήκε από την γραμμή παραγωγής τον Αύγουστο του 1951. Το ήταν γνωστό με την ονομασία Shrike Commander. Αν και κοντότερο από τα νεότερα μοντέλα, άνετα μπορούσε να μεταφέρει επτά επιβάτες και 350 lbs. αποσκευών. Η μέγιστη ακτίνα δράσης του ήταν 693 ναυτ. μίλια απόσταση που θεωρείτο πολύ μεγάλη για ένα ελαφρό αεροσκάφος εκείνης της εποχής. Η μη συμπιεζόμενη καμπίνα του και οι εμβολοφόροι κινητήρες του, μείωναν την μέγιστη οροφή πλεύσης στα 15,000 ft.

Ένα από αυτό το μοντέλο αεροσκάφος ήταν αυτό που έκανε την ιστορική πτήση με έναν κινητήρα από την πόλη της Οκλαχόμα στην Ουάσιγκτον τον Μάιο του 1951. Στην ιστορική αυτή φωτογραφία, φαίνεται το πραγματικό αεροσκάφος, που έκανε το ταξίδι αυτό και μάλιστα για να μην υπάρξει καμμία αμφιβολία για το εγχείρημα που τελικά έγινε recordγια την εποχή εκείνη, η εταιρεία είχε βγάλει την αριστερή έλικα, πριν την απογείωση από το αεροδρόμιο της Οκλαχόμα !!!!

Μοντέλο 560 / 560A

Τα μοντέλα 560 και 560A αντικατέστησαν τα 500S και 520 το 1954. Η επιτυχία των 500S και 520 επέτρεψε στους μηχανικούς της εταιρείας Aero Design & Engineering Co. να σχεδιάσουν μεγαλύτερες καμπίνες κατά 10 ίντσες και να εξοπλίσουν τη σειρά 560 με βελτιωμένους και πιο ισχυρούς κινητήρες. Τα αεροσκάφη της σειράς 560 σημείωσαν ένα εξαιρετικό ρεκόρ, επιλέγηκαν ως τα πλέον ασφαλή αεροσκάφη για τις μετακινήσεις του Προέδρου των ΗΠΑ. Τα τελευταία μοντέλα της σειράς, εξοπλίσθηκαν με ισχυρότερους κινητήρες, τα πτερύγιά τους μεγάλωσαν κατά 32 ίντσες, υπέστησαν βελτιώσεις στο υδραυλικό σύστημα, το σύστημα προσγείωσης επανασχεδιάσθηκε καθώς και το σύστημα εγχύσεως καυσίμου στους κινητήρες.

Μοντέλο 680FL, 680V

Τα 680FL πρωτοπαρουσιάσθηκαν τον Μάιο του 1963, με την ονομασία “Grand Commander”. Το μοντέλο αυτό ήταν το πρώτο μοντέλο Twin Commander που είχε την επιμηκυμένη άτρακτο που βλέπουμε αργότερα στα μοντέλα με τουρμπινοκινητήρεςκαι στα Jet Prop μοντέλα της εταιρείας. Επίσης προστέθηκαν δύο τμήματα στο αεροσκάφος, το ένα μήκους 44 ιντσών, στο εμπρός τμήμα του και ένα άλλο μήκους 30 ιντσών, μετά τη καμπίνα των χειριστών. Ο σχεδιασμός αυτός πρόσθεσε περίπου έξη πόδια στο μήκος του αεροσκάφους, του οποίου το ολικό μήκος έφθασε στα 42 πόδια και αύξησε το μέγιστο βάρος απογείωσης στις 8.500 λίβρες. Το μοντέλο 680V διέθετε ένα μεγάλο παράθυρο, κάτω από κάθε μία πτέρυγα, που έδιναν στους επιβάτες τη δυνατότητα για μια καταπληκτική θέα, κατά τη διάρκεια της πτήσεως.

ΜΟΝΤΕΛΑ ΜΕ ΤΟΥΡΜΠΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ

Η αύξηση της χρησιμοποίησης των τουρμποκινητήρων, στη δεκαετία του 1960, οδήγησε τις κατασκευάστριες εταιρείες αεροσκαφών να τους χρησιμοποιήσουν για να πετυχαίνονται μεγαλύτερες ταχύτητες αέρος, στα μοντέλα τους. Το πρώτο μοντέλο TwinCommander με τουρμοκινητήρες, πήρε πιστοποίηση στα 1964 και 1965 και ήταν το 680Tπου ονομάσθηκε και “TurboCommander” εξοπλισμένο με δύο κινητήρες AiResearchTPE331 και μέγιστο βάρος απογείωσης λίγο λιγότερο από 9000 λίβρες. Τα μοντέλα παραγωγής με τουρμποκινητήρες ήταν τα 690A and 690B

Μοντέλο690A

Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1973. Χρησιμοποιούσε ισχυρότερους κινητήρες, τους 251K που ήταν μία νεότερη έκδοση των κινητήρων της AiResearch, TPE331 και προπέλες της εταιρείας Hartzell. Η άτρακτος είχε μεγαλώσει κατά 30 ίντσες, στο κέντρο της, το κατακόρυφο σταθερό επίσης είχε αυξηθεί όπως και είχε μεγαλύτερο ουραίο τμήμα. Οι βελτιώσεις αυτές έφεραν το μέγιστο μικτό βάρος απογειώσεως στις 9.600 λίβρες και χώρο για αποσκευές 600 λιβρών, που είναι και τα μεγαλύτερα βάρη από όλα. Τέλος το μοντέλο αυτό έχει οροφή 31000 πόδια.

ΜΟΝΤΕΛΑ ΜΕ JETPROP ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980, η εταιρεία παρουσίασε το Twin Commander με “JetProp.” Κινητήρες, το μοντέλο 1000.

Twin Commander Model 1000 NOAA Snow Survey Aircraft

Twin Commander Model 1000 Texas State Government Executive Transport

Model 1000

Αυτό το μοντέλο είναι το πιο εξελιγμένο της οικογενείας των Twin Commander. Η πρώτη έκδοση του 1000 (το 695A) πιστοποιήθηκε τον Απρίλιο του 1981 και είναι ο ίδιος τύπος με το μοντέλο 900, με μόνη διαφορά στον τύπο των κινητήρων που χρησιμοποιούσε και ήταν οι κινητήρες της Honeywell TPE331-511k. Τον Φεβρουάριο του 1984 βγήκε μια άλλη έκδοση του 1000, (το 695B) που χρησιμοποιούσε τους παραπάνω κινητήρες με ισχύ για τον καθένα 820 shp. Το μοντέλο αυτό είχε μέγιστη ταχύτητα πλεύσεως 308 knotsκαι μέγιστη ακτίνα δράσεως 2,080 nauticalmilesμε 482 αμερ. γαλόνια καυσίμου. Η οροφή αυξήθηκε στα 35.000 πόδια.

Μετάφραση από Army Aviator, από το αγγλικό κείμενο που με ευγνωμοσύνη δανειστήκαμε από την ιστοσελίδαwww.twincommander.com

Σημείωση

Άλλες χρήσιμες, γύρω από το Aerocommander πληροφορίες στις παρακάτω ιστοσελίδες

http://www.aerocommander.com/index2.asp
http://www.casa.gov.au/airworth/papers/aerocommander.pdf
http://www.airport-data.com/search/search2.html?field=country&code=GR&search=Search
http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_Commander_(aircraft)
Αν ενδιαφέρεται κανείς για τα manuals
http://www.esscoaircraft.com/Civilian_Aircraft_s/2401.htm

 

Συνέχεια στο: Τεχνικά Χαρακτηριστικά των Αεροσκαφων 680 F και 680 FL

Σχολιάστε

Σχολιάστε