Όπως έχω γράψει στο ποστ ΕΠΙ ΤΗ ΠΡΩΤΗ ΕΚΔΟΣΕΙ, στο παρελθόν είχαν γίνει αρκετές ενέργειες από τη Διεύθυνση Αεροπορίας Στρατού, του ΓΕΣ, να ενισχυθεί το αίσθημα της ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ των ΠΤΗΣΕΩΝ, μία από της οποίες είναι η συγγραφή άρθρων στο μηνιαίο περιοδικό της, ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ.
Σήμερα θα δανεισθούμε ένα ακόμα άρθρο του τότε Διευθυντή Αεροπορίας Στρατού του ΓΕΣ, Αντισυνταγματάρχη ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, που δημοσιεύθηκε στο 2ο τεύχος, Μάϊου 1971, που έχει τον ίδιο τίτλο με αυτό το πόστ.
Γράφει ο κ. Γιαννόπουλος, στο κύριο άρθρο του :
Αφού, στην εισαγωγή, τονίζει την αξία των στατιστικών στοιχείων, για την εξαγωγή τεκμηριωμένων συμπερσαμάτων, συγκρίνει τα στατιστικά στοιχεία από πλευράς ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΤΗΣΕΩΝ, των προηγουμένων ετών με αυτά του έτους 1970.
Στο ερώτημα δε…
»Που βρίσκεται σήμερα η Αεροπορία Στρατού από πλευράς Ασφαλείας Πτήσεων;»
απαντά με τα εξής στοιχεία:
- Κάθε χρόνο η Α.Σ παρουσιάζει μεγαλύτερο αριθμό ωρών πτήσεως με μεγάλη διαφορά από τον προηγούμενο.
- Το 1970 έγιναν από την Α.Σ 2.300 έξοδοι, περισσότερες από αυτές του 1969.
- Ο δείκτης των Μειζόνων ατυχημάτων παρουσιάζει συνεχή κάμψη και από 23,5% που ήταν το 1969, μειώθηκε στο 5,2% το 1970.
και καταλήγει ότι το προσωπικό πρέπει να είναι υπερήφανο, γιατί η μειωση είναι επίτευγμα ΟΛΩΝ.
ΥΓ Army Aviator
Αυτά γραφόντουσαν το 1971 !!
Σήμερα, ή για να είμαστε και δίκαιοι μετά το 2003, τι στην οργή γράφεται μα……..κες ;
nick
/ 30 Ιανουαρίου 2009too bad. i’d love to build a model of a hog.
thanks for the info.
Army Aviator
/ 29 Ιανουαρίου 2009@ nick
Althouth, these 2 sites mentioned that there were 2 or 3 AB-204’s in servive in the Hellenic Army Aviation, definetly they are wrong.
There was never such a type of helicopter, in our invetory.
Thank you for reading us.
Στεφανος Ατσαλος
/ 29 Ιανουαρίου 2009Γεια σας
Ανεπισημη σελιδα αλλα ..κατι λεει για τα HUEY
Click to access heliloss.pdf
nick
/ 28 Ιανουαρίου 2009your english is great.
better than my greek.
email anything you want, anytime, to
nickgerousis@yahoo.com
i’m always looking for more info on hellenic aviation.
Δ.ΣΑΜΠΑΝΗΣ
/ 28 Ιανουαρίου 2009I have the same book of IPMS. The supposed call signs… (ES401, etc). But never seen in the airfields. This month is the anniversary month of 40 years of services with the HAA of the UH-1H / AB205 (ES601, etc). (see other «page» in this section of the blog).
There are errors in elements about the HAA in the two above internet adresses. If you have a valid mail, I will write to you the exact list (types) of the airplanes/helicopters in service with the HAA, from the past to now.
(Excuse-me from my english, but I am french speaking…)
nick
/ 28 Ιανουαρίου 2009http://koti.welho.com/msolanak/allaerosk.htm
http://www.aeroflight.co.uk/waf/greece/army2/greek-army2-all-time.htm
It’s listed on a a couple of sites.
Also i have the IPMS Hellas book(circa early 90s) and it’s also listed in there. it mentions them wearing serial #s, which i think were in the 700’s. ie: es-702.
i have a theory, that the army received 4 of them, in 69, from italy, probably painted the same way the AB-205s were painted, in that odd camouflage. And i’m guessing later they were probably painted in olive drab.
perhaps this is a fun subject for you experts to research.
i’ll keep checking this page for more details.
thanks.
Δ.ΣΑΜΠΑΝΗΣ
/ 28 Ιανουαρίου 2009I don’t remember any other Huey in service with HAA except UH-1H / AB205 (from Jan 1969 to Jan 2009) and one B212. I suppose there aren’t pics with AB204B with hellenic colors!
nick
/ 28 Ιανουαρίου 2009so what happened with the AB204Bs the Hellenic Army got?
Did they serve?
Did they ever wear any Hellenic insignia?
It sounds like they were returned to Italy.
Any pics?
Army Aviator
/ 27 Ιανουαρίου 2009I do not Know exactly, but I think that you are right.
Δ.ΣΑΜΠΑΝΗΣ
/ 27 Ιανουαρίου 2009Yes, its true. AB-204B without national insignia (probably two «future» italian army helicopters)
nick
/ 27 Ιανουαρίου 2009the first picture, looks like 2 AB-204 !!
yes?