ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΤΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ.

Στο νέο μας αυτό κεφάλαιο της προσπάθειας καταγραφής της Ιστορίας μας, θα τολμήσουμε κάτι που δεν ξέρω από τώρα, αν θα έχει αρκετή επιτυχία, μια που και οι εικόνες αλλά και τα άτομα που θα μπορούσαν να με/μας βοηθήσουν, είναι λίγα, αλλά και επειδή προσπαθώντας να περιγράψουμε κάτι για τα Αεροδρόμια από τα οποία ενεργούσε η Αεροπορία Στρατού, φανταζόμαστε ότι ίσως να μην υπάρχουν πλέον σήμερα, πολλοί που να τα θυμούνται.

Σε κάθε περίπτωση, μελετώντας ό,τι ιστορική φωτογραφία έχουμε βρει, θα προσπαθήσουμε να κάνουμε μια καταγραφή, των αεροδρομίων από τα οποία ενεργούσαν κάποτε αλλά και από τα οποία ενεργούν σήμερα, οι Μονάδες, είτε των ΕΠΑΡ, είτε της μετέπειτα Αεροπορίας Στρατού.

Αν ξεκινήσουμε από το πιο μακρινό μας παρελθόν, μπορούμε να καταγράψουμε τα παρακάτω αεροδρόμια:

Αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων.

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα η  Μ.ΕΠΑΡ, η ΣΑΣ, το 25 ΣΕΑΣ, το 2ο ΤΕΑΣ και ο 3ος Λ/307 ΤΣΥΑΥ.

Αεροδρόμιο Αγρινίου.

Στο οποίο για περίπου ενάμισυ χρόνο, είχαν έδρα η ΣΑΣ και το 25 ΣΕΑΣ.

Αεροδρόμιο Φλαμουλίου Τρικάλων.

Στο οποίο είχε έδρα η 197 Μ.ΕΠΑΡ που μετασχηματίστικε σε 21 ΛΑΣ και σε 8 ΛΑΣ,  και μετεγκαταστάθηκε στο Α/Δ Κοζάνης και Α/Δ Ιωαννίνων, αντίστοιχα.

Αεροδρόμιο Ν. Ιωνίας Βόλου.

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα η 200 Μ.ΕΠΑΡ (μετέπειτα  24 ΛΑΣ), και το 1 ΤΕΑΣ μέχρι το 1976-1977.

Αεροδρόμιο Στεφανοβικείου.

Στο οποίο έχουν έδρα το 307 ΤΣΥΑΥ, από ιδρύσεώς του, η ΣΑΣ από το 1974 το 1 ΤΕΑΣ από το 1976-77 και από το 1998 η 1 ΤΑΞΑΣ με τις οργανικές της Μονάδες (1 ΤΕΕΠ, 1 ΤΕΑΣ 1 ΤΥΑΔ).

Αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ (Θεσ/νικη).

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα ο 23 ΛΑΣ που υποστήριζε το Γ’ ΣΣ και ο 20 ΛΑΣ που υποστήριζε την ΧΧ ΤΘ Μεραρχία.

Αεροδρόμιο Αλεξάνδρειας.

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα δύο  ΛΑΣ (σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας έδωσε ο κ. Τομάρας Χρήστος αυτοί ήταν:

Ο 22ος   ΛΑΣ που υποστηριζε  το  Β ΣΣ  [όπου υπηρέτησε ο κ. Τομαράς   απο 12/9/1970 μεχρι 10/10/1972]  και ο 2ος  ΛΑΣ  που υποστηριζε  την 2α ΜΠ της Εδέσσης), και σήμερα το 3 ΤΕΑΣ.

Αεροδρόμιο Κοζάνης.

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα δύο ΛΑΣ (σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας έδωσε ο κ. Τομάρας Χρήστος αυτοί ήταν : Ο 21ος  ΛΑΣ  που υποστήριζε το Α’  ΣΣ   και ο 9ος ΛΑΣ που υποστήριζε την  ΙΧ ΜΠ)

Αεροδρόμιο Άργους Ορεστικού.

Στο οποίο  είχε έδρα ο 15 ΛΑΣ που υποστήριζε την XVI Μ.Π

Αεροδρόμιο Ιωαννίνων.

Στο οποίο  είχε έδρα ο 8 ΛΑΣ που υποστήριζε την VIΙΙ Μ.Π που αργότερα μετέπεσε σε Διμοιρία ΑΣ μέχρι της διάλυσής του.

Αεροδρόμιο Αμυγδαλεώνα.

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα ο 11ος ΛΑΣ μέχρι το 1977 και μετά μετέπεσε σε 3η Διμοιρία του 23 ΛΑΣ (με έδρα το ΣΕΔΕΣ) που υποστήριζε την ΧΙ Μ.Π

Αεροδρόμιο Σερρών.

Στο οποίο  είχε έδρα ο 10ος ΛΑΣ που υποστήριζε τη Χ Μ.Π.

Αεροδρόμιο Κομοτηνής.

Στο οποίο είχε έδρα η 21η Διμοιρία Α.Σ που υποστήριζε την ΧΧΙ ΤΘ Ταξιαρχία.

Αεροδρόμιο Αλεξανδρουπόλεως.

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα ο 20 ΛΑΣ που μετασταύθμευσε από το ΣΕΔΕΣ, στην Αλεξ/πολη και μετονομάσθηκε σε 12 ΛΑΣ, για την υποστήριξη της ΧΙΙ Μ.Π και αργότερα μετονομάσθηκε σε 24 ΛΑΣ για υποστήριξη της ΧΙΙ Μ.Π

Αεροδρόμιο ΤΑΤΟΪΟΥ.

Στο οποίο είχε έδρα η ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΜΟΙΡΙΑ, με το Ε/Π Bell 212 (το πράσινο όπως το λέγανε όταν πρωτοαγοράσθηκε και δείτε την αφήγηση του Στρατηγού κ. Φέγγου για λεπτομέρειες), ενός ή περισσότερωνAerocommander U-9E (για τις ανάγκες και τις ΓΥΣ αλλά και μετακινήσεων VIP), αργότερα το Α/Φ C-12 C Beachcraft ΕΣ 401 (πάλι για τις ανάγκες μετακινήσεων VIP) και μάλλον κάποια UH-1H και U-17A για τη πτητική συντήρηση του προσωπικού της ΔΑΣ. Η ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΜΟΙΡΙΑ, διαλύθηκε όταν ενσωματώθηκε, με την ίδια ονομασία, στο 2ο ΤΕΑΣ και μετακινήθηκε από το ΤΑΤΟΪ στα ΜΕΓΑΡΑ.

Αεροδρόμιο ΚΙΛΚΙΣ.

Στο οποίο  είχε έδρα ο 6ος ΛΑΣ που υποστήριζε την VΙ Μ.Π

Η καταγραφή τους έγινε με κάποια γεωγραφική σειρά  (ίσως να μου ξέφυγε κάτι), και βέβαια, δεν νομίζω αυτή τη στιγμή που γράφω τις αράδες αυτές, να μπορέσω/σουμε να μαζέψουμε φωτογραφικό, ή άλλο υλικό για όλα τα Αεροδρόμια.

Αλλά όπως κάναμε και με το ιστολόγιο – και αυτό και το της Αεροπορίας Στρατού – λέμε, ας ξεκινήσουμε και βλέπουμε…

Θα θερμοπαρακαλούσα όμως όσους από τους αναγνώστες, έχουν κάποιο υλικό ή κάποια ανάμνηση (όπως ονομασία μονάδος που έδρευε στο τάδε Αεροδρόμιο, εποχή κ.λ.π), από όλα τα παραπάνω μέρη, ας κάνουν ένα κόπο και να μου πουν 5-10 πραγματάκια.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν, πηγαίνοντας στις επόμενες σελίδες….

Στο οποίο κατά καιρούς, είχαν έδρα ο 20 ΛΑΣ που μετασταύθμευσε από το ΣΕΔΕΣ, στην Αλεξ/πολη και μετονομάσθηκε σε 12 ΛΑΣ, για την υποστήριξη της ΧΙΙ Μ.Π και αργότερα μετονομάσθηκε σε 24 ΛΑΣ για υποστήριξη της ΧΙΙ Μ.Π
Σχολιάστε

17 Σχόλια

  1. Αχιλλεας

     /  28 Φεβρουαρίου 2023

    Γειά σας. Υπηρέτησα στη ΣΑΣ, Πάχη Μεγαρων ως έφεδρος μηχ/της Α/Φ σταθερών πτερυγων από 12/69 έως 10/71.Δ/της ΣΑΣ Γιαννόπουλος Τ/ρχηςεως τέλος 70 και μετά Γρυσπος Δημήτριος. Διοικητής τεχνικού Φεγγος Τ/ρχης; και μετά Φράγκος Κων/νος Λ/γος μέχρι που απολύθηκα με υποδιοικητη Παπαδόπουλο Γ. Υπ/γο.Είχαμε Α/Φ Β-21απο fiber, Cessna,, 2 aeroccommader της ΓΥΣ και για VIP, 2 ελικόπτερα κουβουκλιο γυαλί, 6 HUI και νομίζω στα τέλη 70 ήρθαν αλλά 6 που συναρμολογηθηκαν στοΤΕΣ Παχης. Υπήρχαν και 2 άλλα Α/Φ που δε θυμάμαι τον τύπο τους, αλλά θυμάμαι πως τα πετούσε μόνο ο τολμηρός διοικητής Γρυσπος Δ. Ήταν παλαιού τύπου Α/Φ μεγαλύτερα από τα Cessna. Ίσως ο κ. Τομαράς νά τα θυμαται, βαριά Α/Φ (νομίζω ήταν εκπαιδευμένος Υπολ/γος τότε.)Αναμνησεις πολλές, αξιωματικούς πολλούς θυμάμαι. Το 1970 Ιανουάριος, ήταν που ήλθε και η πρώτη σειρά εκπαιδευομενων χειριστών από έφεδρους ανθυπολοχαγους.

  2. Σε ευχαριστούμε πάρα πολύ αγαπητέ κ. Κοσμίδη για τη κατάθεση των αναμνήσεών σας

  3. ΚΟΣΜΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ -IΠΤΑΜΕΝΟΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ -ΣΩΣΤΗΣ

     /  23 Ιουνίου 2016

    ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΟΝ ΛΑΣ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ ΤΟ 1974 , ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΣΤΟΛΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ . ΔΕΝ ΕΙΧΑ ΥΠΗΡΕΤΗΣΕΙ ΕΚΕΙ , ΑΛΛΑ ΑΡΚΕΤΕΣ ΦΟΡΕ ΤΟ ΕΙΧΑ ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙ , ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΚΑΤΑΓΩΓΗΣ ΜΟΥ , ΤΑ ΚΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΚΑΛΑΜΠΑΚΙ ΔΡΑΜΑΣ . ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΜΕ ΕΒΓΑΛΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΥΣΚΟΛΗ ΘΕΣΗ ΟΤΑΝ Ο ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΣ ΚΑΙ ΑΔΕΛΦΟΣ , ΣΩΤΗΡΙΟΥ ΣΤΡΑΤΟΣ ΜΟΥ ΔΑΝΕΙΣΕ ΤΗΝ ΣΤΟΛΗ ΤΟΥ , ΓΙΑ ΝΑ ΕΜΦΑΝΙΣΘΩ ΣΤΟΝ ΠΑΠΠΟΥ ΜΟΥ , Ο ΟΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ ΣΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΤΟΥ .ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΤΟΥ 1974. ΗΤΑΝ ΕΝΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΕΣΑ ΣΤΟΝ ΠΑΝΕΜΟΡΦΟ ΚΑΜΠΟ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ -ΔΡΑΜΑΣ .

  4. @ Μαυρονασος Σπύρος

    Σε ευχαριστώ Σπύρο και για το βιβλίο που έστειλες και για τις μελλοντικές επικοινωνίες που θα έχουμε. Νάσαι πάντα καλά.

  5. Μαυρονασοσ Σπύρος

     /  16 Ιουνίου 2011

    Ειμουν και είμαι ενας απλος μηχανικος του 307 ΤΣΥΑΥ από το 1972 τον Μαρτιο μέχρι σήμερα λιγους μήνες πρίν πάρω σύνταξη και γνωρίζω όσα έχεται γράψει σε αυτή την σελίδα γράψτε μου ένα Ε-μαιλ να σας στύλω ένα τεύχος που είχε εκδόσει η ΣΑΣ το 1972 γύρο από τεχνικα θέματα και πτυτικά . Σας ευχαριστώ Σπύρος.

  6. @ Τομαρας χρηστος

    Καλως ωρίσατε κε Τομαρά. Μεγάλη μας χαρά να σας έχουμε κοντά μας και να μας βοηθάτε στο ξεδιάλεγμα των αναμνήσεων για την Ιστορία μας. Σας ευχαριστούμε για τις πληροφορίες που όπως βλέπετε τις έχουμε ήδη ενσωματώσει με κόκκινο.

  7. Τομαρας χρηστος

     /  14 Ιουνίου 2009

    Χαιρετω ολους τους συναδελφους και φιλους της ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ απο σημερα μπενω και εγω στο χορο της ενημερωσης για να βοηθησω με τις γνωσεις μου . Για πρωτη φορα να μου συγχωρησετε τυχον λαθακια στην εγγραφη. Αρχιζω συμπληρωνωντας τον φιλο μου τον Στεφανο .ΣτοΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΤΗΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ ηταν ο 22 ΛΑΣ που υποστηριζε το Β ΣΣ [οπου υπηρετησα απο 12/9/1970 μεχρι 10/10/1972] και 2ος ΛΑΣ που υποστηριζε την 2α ΜΠ της Εδεσσης. Στο ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ ηταν ο21ος ΛΑΣ τουΑ ΣΣ και ο 9ος ΛΑΣ [νομιζω] της 9ης ΜΠ
    Στο ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΚΙΛΚΙΣ [απο οπου καταγομαι] ηταν ο 6ος ΛΑΣ που υποστηριζε την 6η ΜΠ . Ευχομαι σε ολους τους εν ενεργεια καλες προσγειωσεις .Και στους εν αποστρατεια συναδελφους και τους φιλους της ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ να ειναι παντα καλα για να τα λεμε Σας χαιρετω με πολυ ΑΓΑΠΗ

  8. Στεφανος Ατσαλος

     /  10 Ιουνίου 2009

    @ Army Aviator.

    Πραγματι, μολις διαβασε το μηνυμα μου τηλεφωνησε ο Κος Τομαρας και τον ευχαριστω για την διορθωση.

    Στο Κιλκις ηταν ο 6ος ΛΑΣ και υποστηριζε την 6η Μεραρχια. Μου μιλησε και για τους ΛΑΣ της Αλεξανδρειας και της Κοζανης.
    Μου ειπε οτι θα διαβασει το κειμενο και θα μου στειλει e-mail με λεπτομερειες. Αλλωστε, οπως μου ειπε, υπηρετησε στην Αλεξανδρεια.

    Κε Τομαρα αντι να μου στειλετε e-mail δεν τα γραφετε εδω να κανετε και καλη αρχη ;

  9. @ Δ.ΣΑΜΠΑΝΗΣ

    Ναι στην Αλεξ/πολη σίγουρα.
    Και ο 25ος ΛΑΣ, στα Μέγαρα.

  10. @ Μηχανοσυνθέτης

    Σε ευχαριστώ, για τη πληροφόρηση.

  11. @ Στεφανος Ατσαλος.

    Δεν πειράζει, που σούρχονται ένα-ένα..
    Έχουμε καλό αρχείο.

  12. @ Στεφανος Ατσαλος

    Ευχαριστώ σε Στέφανε.
    Θα κάνω κοπιπέϊστ για ότι γράφεις στα αντίσοιχα ποστ.

  13. Μηχανοσυνθέτης

     /  22 Μαΐου 2009

    Στο Α/Δ ΤΑΤΟΙΟΥ ηταν πράγματι το δικινητήριο Ε/Π ΄Πράσινο΄V.I.P.τότε. Μαζί του ηταν και δύο UH-1H και ενα U-17 A/Φ. – ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΜΟΙΡΙΑ – .

  14. Δ.ΣΑΜΠΑΝΗΣ

     /  20 Μαΐου 2009

    Ο 24ος ΛΑΣ, αρχικά στο Βόλο (πρωην 200 Μ. ΕΠΑΡ) και μετα Αλεξανδρούπολη νομίζω.

  15. Μηχανοσυνθέτης

     /  20 Μαΐου 2009

    Οταν έφυγε ο ΛΑΣ απο τα ΙΩΑΝΝΙΝΑ έφυγε σαν ΔΑΣ.(Διμοιρία Αεροπορίας Στρατού). Υπήρχε και ο 24 ΛΑΣ.

  16. Στεφανος Ατσαλος.

     /  20 Μαΐου 2009

    @ Army Aviator.

    Συμπληρωματικα να αναφερουμε και το αεροδρομιο Τατοιου.
    ( ε τι να κανω ,ενα ενα μου ερχονται. Ειναι ευκολο νομιζεις να «φερω πισω» το ρημαδι 35 χρονια…. να μην στολλαρει σε καμια στροφη και πως να το βγαλω μετα )
    Εκει ειχε εδρα το «πρασινο». Μιλω για το δικινιτηριο V.I.P Ελικοπτερο ( τοτε ηταν βαμμενο ανοιχτο πρασινο) Επισης, το γραφω με καθε επιφυλαξη, πρεπει να ειχαν και αλλα μεσα εκει για την πτητικη συντηρηση των αξιωματικων που υπηρετουσαν στην Διευθυνση. Βλεπετε , μετα την αναχωρηση της Σχολης απο τα Μεγαρα για το Αγρινιο δεν υπηρχε μοναδα της ΑΣ στην Αττικη.

    Ο κυριος Τομαρας που μας διαβαζει θα μπορουσε να βοηθησει. Ξερω, τωρα που θα διαβασει το μηνυμα θα μου τηλεφωνησει.

  17. Στεφανος Ατσαλος

     /  20 Μαΐου 2009

    @ Army Aviator.
    Σωστά τα αεροδρόμια που έγραψες μόνο που θα έπρεπε να προσθέσεις και το αεροδρόμιο του ΚΙΛΚΙΣ όπου υπήρχε ο 9ος ΛΑΣ που υποστήριζε την 9η Μεραρχία.
    Αεροδρόμιο Σερρών. 10ος ΛΑΣ που υποστήριζε την 10η Μεραρχία.
    Αμυγδαλεώνας. 11ος ΛΑΣ μέχρι το 1976-77. Μετά ήταν η 3 Διμοιρία του 23ου ΛΑΣ που υποστήριζε την 11η Μεραρχία.
    Κομοτηνή. 21η ΔΑΣ ( Διμοιρία Αεροπορίας στρατού ) που υποστήριζε την 21η Τεθωρακισμένη Ταξιαρχία.
    Σεδες. 23ος ΛΑΣ που υποστήριζε το Γ’ ΣΣ και ο 20ος ΛΑΣ που υποστήριζε την 20η Μεραρχία.
    Αλεξανδρούπολη. Ο 20ος ΛΑΣ μετονομάστηκε 12ος ΛΑΣ και μεταστάθμευσε την Αλεξανδρούπολη για την υποστήριξη της 12ης Μεραρχίας.
    Αργος Ορεστικό. 15ος ΛΑΣ που υποστήριζε την 15η Μεραρχία.
    Ιωάννινα. 8ος ΛΑΣ που υποστήριζε την 8η Μεραρχία.
    Κοζάνη. Υπήρχαν 2 ΛΑΣ ….. (δεν θυμάμαι ποιοι ήταν )
    Αλεξάνδρεια. Και εκεί υπήρχαν 2 ΛΑΣ ( δεν θυμάμαι ποιοι)
    Το αεροδρομιο στο Φλαμουλι ειναι …. αρχαια υποθεση. Δεν γνωριζω (σχεδον τιποτε).
    Οσο για τα υπολοιπα αεροδρομια ειναι γνωστα τα πραγματα.

Σχολιάστε