Τχης (ΠΒ) ε.α Παπαδογιάννης Ζαχαρίας.Ο χειριστής του Ε/Π του Προέδρου της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΥΠΡΟΥ.

προηγούμενη σελίδα.

ΑΠΟ 15 Σεπτεμβρίου 1966 ΜΕΧΡΙ 8 Μαρτίου 1970

Πριν συνεχίσουμε να ξετυλίγουμε τη διαδρομή του, εκτιμούμε ότι πρέπει να πούμε ορισμένα πράγματα για την εποχή που υπηρέτησε στην ΚΥΠΡΟ, για το ελικόπτερο που πετούσε και τέλος για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες τραυματίσθηκε.

Διευκρινίζουμε ότι σε πολλά από τα links που θα σας παραπέμψουμε, υπάρχουν ιστορικά στοιχεία, πρόσωπα, απόψεις, γεγονότα τις σύγχρονης ιστορίας της Ελλάδος και της Κύπρου τα οποία εμείς απλά παραθέτουμε, για να τεκμηριώσουμε όσα βρήκαμε και γράφουμε.

Μακριά από μας, ιστορικές και ευρύτερες γεο-διπλωματικές ερμηνείες των γεγονότων εκείνων, αλλά και του ρόλου των προσώπων.

Στο αφιέρωμα αυτό θα μείνουμε αυστηρά στην προσπάθεια ανάδειξης του ΑΝΘΡΩΠΟΥ και του ΧΕΙΡΙΣΤΗ Παπαδογιάννη, στοιχεία ανθρώπου που εμάς τουλάχιστον μας κάνουν περήφανους που υπήρξαν μέσα στην μικρή μας οικογένεια.

Στη περίοδο που ο ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ (ΠΒ) ε.α ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ διετέλεσε ο προσωπικός χειριστής του Προέδρου της Δημοκρατίας της ΚΥΠΡΟΥ, έχουμε τα γεγονότα από την κρίση στις σχέσεις Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων το 1963, που τον Νοέμβριο του 1963, εντείνονται οι σχέσεις Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων με αφορμή το υπόμνημα του ΜΑΚΑΡΙΟΥ για αναθεώρηση διατάξεων του Συντάγματος, και των εκλογών του Φεβρουαρίου του 1968 με δεσπόζον θέμα την Ένωση της ΚΥΠΡΟΥ με την ΕΛΛΑΔΑ, που ανέδειξαν κυρίαρχο ηγέτη το ΜΑΚΑΡΙΟ.

Ακολουθεί η όξυνση των αντιθέσεων μεταξύ Ενωτικών και οπαδών του ΜΑΚΑΡΙΟΥ, η απόπειρα δολοφονίας του (8 Μαρτίου 1970), η αποτυχία της οποίας ανέτρεψε πιθανολογούμενο πραξικόπημα, αλλά και η επακολουθήσασα δολοφονία του ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΥ ΓΙΩΡΚΑΤΖΗ, πρωταιτίου (για κάποιους όχι), της ανωτέρω απόπειρας.

Μέσα σε αυτό λοιπόν το ιστορικό πλαίσιο ο ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ (ΠΒ) ε.α ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ, είναι ο προσωπικός πιλότος του Προέδρου της Δημοκρατίας της Κύπρου.

Η εκτίμησή μας είναι ότι με τον επαγγελματισμό του και γενικότερα τη προσωπικότητά του, που – αν και δεν τον ξέρουμε – αποδείχθηκε όπως θα δούμε από τις ηρωικές του πράξεις, πρέπει να έχαιρε της εμπιστοσύνης του Προέδρου.

Εκείνη την εποχή η Κύπρος είχε όλο και όλο δύο Ε/Π.

Ένα Ε/Π FH-1100 και ένα  AB47J περίπου σαν το γνωστό μας 13άρι (βλέπε λεπτομέρειες-εικόνα εδώ), κατασκευασμένο στην Ιταλία από την Agusta . Αυτό πιστοποιείται από τα δημοσιεύματα του περιοδικού FLIGHT International, 30 July 1970 σελίδα 167 και από το ίδιο περιοδικό FLIGHT International, 29 July 1971 σελίδα 167.

updated 27/9/2012

Σύμφωνα με e-mail που μας έστειλε ο αναγνώστης του ιστολογίου Αβραάμ Αντωνιάδης, πρώην μέλος της προσωπικής φρουράς του Μακαρίου, έχουμε και νεότερες πληροφορίες για τα δύο αυτά Ε/Π.

Για το AB47J

Είμαστε πολύ περήφανοι που μπορούμε να δώσουμε σε όσους μας διαβάζουν, ανέκδοτες μέχρι σήμερα φωτογραφίες, που υποστηρίζουν όλη μας την ιστορική προσπάθεια. Έτσι λοιπόν, πάντα σύμφωνα με το μειλ του αναγνώστη μας Αβραάμ Αντωνιάδη, στην παραπάνω φωτογραφία φαίνεται αυτό το Ε/Π. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη τον Οκτώβριο του 1966 στην Πάνω Παναγιά, τόπο γέννησης του Μακαρίου, όταν ο Αβραάμ ήταν μόλις 14 χρονών (γεν 24/1/1952). Μας γράφει ότι έμεινε εκεί μετά την προσγείωση του Ε/Π και μέχρι αυτό να απογειωθεί πάλι. Ο Μακάριος είχε πάει να επισκεφθεί τον Πατέρα του που ζούσε εκεί. Τον συνόδευε ο Υπουργός του ΠΟΛΥΚΑΡΠΟΣ ΓΙΩΡΚΑΤΖΗΣ που φαίνεται να κάθεται στην αριστερή θέση, δίπλα στον Μακάριο. Ο χειριστής που φαίνεται στα χειριστήρια είναι (όπως το τονίζει ο Αβραάμ) ο Έλληνας ΗΡΩΑΣ  Ζαχαρίας Παπαδογιάννης. Η φωτογραφία έχει ληφθεί κατά τις διαδικασίες εκκίνησης του Ε/Π.

Για το Ε/Π τώρα, ο Αβραάμ μας δίνει τις παρακάτω πληροφορίες:

Το Ε/Π αυτό, ένα AB47J, είχε δωθεί δωρεά στα 1965 στον Μακάριο από έναν πολυεκκατομυριούχο Κύπριο τον Αναστάσιο Λεβέντη. Επειδή όμως ήταν τριών θέσεων, αποφασίσθηκε αργότερα η αγορά μεγαλύτερου Ε/Π πέντε θέσεων, του  FH-1100.

Εκείνο που μας ενδιαφέρει, γιατί με αυτό τραυματίσθηκε ο ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ (ΠΒ) ε.α ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ, είναι το Ε/Π FH-1100.

Στη παραπάνω φωτογραφία φαίνεται το Ε/Π Fairchild-Hiller FH-1100, που πήρε πιστοποίηση αεροπλοϊμότητας από την FAA στις 20 Ιουλίου 1964 και το πρώτο Ε/Π παραγωγής βγήκε τον Ιούνιο του 1966.

Το Ε/Π FH-1100 συνέχισε να παράγεται μέχρι το 1973, οπότε σταμάτησε η παραγωγή του. Παράχθηκαν συνολικά 250 Ε/Π αυτού του τύπου, που αξίζει να σημειώσουμε ότι σχεδιάσθηκε και έλαβε μέρος στον διαγωνισμό του Αμερικανικού Στρατού για το Ελαφρό Ε/Π Αναγνωρίσεως. Τον διαγωνισμό κέρδισε η Hughes με το γνωστό Ε/Π ΟΗ-6.

Τις τεχνικές του προδιαγραφές μπορούμε να τις δούμε εδώ. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι ήταν 5θέσιο και έφερε κινητήρα Allison 250-C18.

Αυτά είναι τα γενικά για τον τύπο του Ε/Π.

Ας δούμε τώρα και μερικά στοιχεία για το συγκεκριμένο Ε/Π της Δημοκρατίας της Κύπρου.

Στην παραπάνω εικόνα (που είναι από εδώ) φαίνεται μια όψη (η πίσω) του Ε/Π σε άγνωστο χώρο στην Κύπρο και (προφανώς) ο ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ (ΠΒ) ε.α ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ, να κλείνει τη πόρτα του Ε/Π.

updated 27/9/2012

Σύμφωνα με e-mail που μας έστειλε ο αναγνώστης του ιστολογίου Αβραάμ Αντωνιάδης, πρώην μέλος της προσωπικής φρουράς του Μακαρίου, η παραπάνω φωτογραφία στην οποία φαίνεται ο Ταγματάρχης Παπαδογιάννης να κλείνει την πόρτα του Ε/Π FH-1100, είναι τραβηγμένη στη Θερινή Προεδρική κατοικία του εκάστοτε Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, πάνω στο βουνό ΤΡΟΟΔΟΣ, σε μια δασωμένη περιοχή, όπου ο Μακάριος συνήθως πήγαινε τα Σαββατοκύριακα του καλοκαιριού για να ξεκουρασθεί.

updated 20/7/2014

Σύμφωνα με e-mail που μας έστειλε ο αναγνώστης του ιστολογίου Αβραάμ Αντωνιάδης, πρώην μέλος της προσωπικής φρουράς του Μακαρίου, στο παρακάτω βίντεο, στο 30:46 λεπτό, μπορούμε να παρακολουθήσουμε μία κανονική απογείωση, πτήση και προσγείωση, του Ταγματάρχη Παπαδογιάννη με επιβαίνοντα στο Ε/Π Fairchild Hiller F1100, τον Πρόεδρο Μακάριο

Το Ε/Π Fairchild Hiller F1100, σύμφωνα με αυτή τη πηγή, αλλά και με αυτή,  φέρει αριθμό σειράς 5B-CAN και αριθμό κατασκευής 39, αγοράσθηκε δε από τη Κυπριακή κυβέρνηση στα 1967 για μετακινήσεις επισήμων και αποστολές συνδέσμου.

updated 27/9/2012

Σύμφωνα με e-mail που μας έστειλε ο αναγνώστης του ιστολογίου Αβραάμ Αντωνιάδης, πρώην μέλος της προσωπικής φρουράς του Μακαρίου, μετά την απόπειρα δολοφονίας του Μακαρίου (8 Μαρτίου 1970), το Ε/Π δεν ξαναπέταξε, λόγω του ότι τελικά αποτελούσε στόχο. Κατεστράφη πλήρως λόγω πυρκαϊάς κατά το πραξικόπημα εναντίον του Μακαρίου στις 15 Ιουλίου 1974.

Πουλήθηκε  γύρω στα 1974 σε ιδιώτη αγοραστή, για ανταλλακτικά.

Σε κάποια πηγή βρήκαμε ότι  «το 1973 αγοράστηκε ένα Fairchild Hiller FH-1100» αλλά όπως θα δούμε στην εξέλιξη και στο φωτογραφικό υλικό, αυτό μάλλον είναι λάθος.  

συνέχεια στην επόμενη σελίδα.

Σχολιάστε

3 Σχόλια

  1. @ avraam antoniades

    Dear Mr Antoniades, thank you for reading our blog.
    About the type of the helicopter that you mention on your comment, we will be very gratefull to you, if you will sent us the foto that you mentioned.Please if you will deside to sent the above foto, mail it to the following e-mail jhonlost@hotmail.gr.
    Thank you again

  2. the type of helicopter on your page was not the one own by makarios.Cyprus by then had no helicopters.President Makarios had the only one helicopter, and that one was a present by Anastasios Leventis a cypriot milioner;and that helicopter was burned at the presidential palace in the hanker,on 15 of July 1974.I dont no the make of the helicopter but i have a picture of it if your interesting i can mail it for you people at no cost.Thank you very much, and you excuse me for the English but my computer got no Greek. thanks again;ex member of Makarios Guard.Avraam Antoniades. email antoniades52@gmail.com

  1. ΤΑΓΜΑΤΑΡΧΗΣ (ΠΒ) ε.α ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗΣ ΖΑΧΑΡΙΑΣ. ΝΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ-ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ. « ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ ΣΤΡΑΤΟΥ

Σχολιάστε