ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ ΕΣ 288 U-9E (AeroCommander 680 F)

Η φωτογραφία δείχνει το ΕΣ 288 είναι τραβηγμένη στα 1966, στο αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων, μάλιστα, όπως μπορώ να διακρίνω, το αεροσκάφος είναι σταθμευμένο μάλλον στην πίστα μπροστά στην Διμοιρία Συντηρήσεως του 2ου ΤΕΑΣ, ή στην πίστα της παλιάς Ειδικής Διμοιρίας, πριν αυτή ενσωματωθεί, ως Λόχος στο 4ο ΤΕΑΣ. Μπροστά του είναι φωτογραφημένος ο τότε Υπολοχαγός Κίτσος Δημήτριος.

Και για να μην υπάρχουν και ..πολλές αντιρρήσεις σε ότι αφορά την ιστορική μας πληρότητα, ας δώσουμε και μια ακόμη φωτογραφία…

Εδώ βλέπουμε το ΕΣ 288, με περισσότερα χαρακτηριστικά σημεία που δεν επιδέχονται αμφισβήτησης, το ύψωμα του Αγ. Γεωργίου, στο βάθος και το υπόστεγο της Διμοιρίας Συντήρησης.Τότε, στα 1966, δεν υπήρχε το Υπόστεγο Συντήρησης της Ειδικής Διμοιρίας, που μπήκε δίπλα και στα αριστερά, όπως βλέπουμε τη φωτογραφία, του υπόστεγου της Διμοιρίας Συντήρησης του σημερινού 2ου ΤΕΑΣ.


Το αεροσκάφος λοιπόν αυτό, το κοντό από ότι μου είπαν ότι το λέγανε στην κοινωνία των διαθέσιμων σε αυτό χειριστών, ήταν το πρώτο από τα τρία του ιδίου τύπου που αγόρασε η Αεροπορία Στρατού, με την τότε βέβαια δομή της .
Όπως σας έχω πει και σε άλλα ποστ, ένας από τους ‘’τρελούς’’ της παρέας είναι και ο Γ.Μ που μας έδωσε την ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΔΡΟΜΗ των τριών μας
Aero Commanders !!!!

Μάλιστα, μάλιστα αγαπητοί μου συνάδελφοι και αναγνώστες !!
Ιστορικό ‘’βαρβάτο’’ που λένε, μια που έχουμε πλέον στα χέρια μας όλες τις ημερομηνίες – σταθμούς στη ζωή και των τριών μας αεροσκαφών.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από το πιο παλιό το ΕΣ 288

Όπως θα δούμε σε ένα πίνακα, παρακάτω, το ΕΣ 288 όταν άρχιζε να κατασκευάζεται το 1963 στην Αμερική, είναι αριθμό νηολογίουN6318U, τα χρώματα βαφής του, ήταν το άσπρο με τον κωδικό PolarWhite, το μαύρο και το κόκκινο με τον κωδικό SpanishRed.

Εκείνο που έχει μεγάλο ενδιαφέρον είναι ότι η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις 17 Ιανουαρίου 1964, ημερομηνία που βγήκε και η άδεια εξαγωγής του από τις ΗΠΑ, αλλά φαίνεται να είναι εναποθηκευμένο-σταθμευμένο στην Ουάσιγκτον (στην εταιρία AirCarrierService ) μέχρι στις 5 Νοεμβρίου 1964, που ανακαλύπτουμε ότι η Κυβέρνηση της Ταϊλάνδης, δεν το παρέλαβε επειδή κρίθηκε από τις αμερικανικές αρχές ότι δεν πληρούσε τους όρους που καθορίζονταν, στην συμφωνία πώλησης.

Από την ημερομηνία αυτή και μέχρι τις 30 Αυγούστου 1965 παραμένει σε μακρά εναποθήκευση.

Στις 30 Αυγούστου 1965, το Ελληνικό Υπουργείο Εμπορίου, τοποθετεί παραγγελία για την προμήθεια του αεροσκάφους, ως U-9E. Είναι η πρώτη επαφή του αεροσκάφους, με την ελληνική πραγματικότητα.

Μέχρι τον Δεκέμβριο 1965 παραμένει στην εταιρεία για να γίνουν ι απαραίτητες τροποποιήσεις και να τοποθετηθεί η αεροφωτογραφική κάμερα WildRC.

Πάλι εδώ έχουμε τη πρώτη ένδειξη ότι το αεροσκάφος αγοράσθηκε με διαμόρφωση αεροφωτογραφικό και για να καλύψει τις αντίστοιχες ανάγκες.

Στις 24 Ιανουαρίου 1966, καταργείται ο αμερικάνικος αριθμός νηολογίου, η FAA, δίνει εντολή να καταργηθεί ο αριθμός αμερικανικού νηολογίου N6318U (που αντιστοιχούσε του αεροσκάφους με S/N 680F-1383-144) ο δε φάκελος του νηολογίου να καταστραφεί τον Φεβρουάριο του 1989.

Στις 24 Ιανουαρίου 1966 το αεροσκάφος TwinCommanderModel 680F, SerialNumber 680F-1383-144, βαπτίζεται ΕΣ 288 !!!!

Ξεκινά έτσι μια μεγάλη ιστορική διαδρομή μέσα στις τάξεις της Αεροπορίας Στρατού.

Τον Ιανουάριο 1966 το βρίσκουμε να είναι ενταγμένο στη δύναμη της ΣΑΣ, στο αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων.

Τον Απρίλιο 1973, το βρίσκουμε πάλι στη ΣΑΣ αλλά τώρα έχει μετασταθμεύσει στο αεροδρόμιο Αγρινίου. Είναι η γνωστή ιστορία της παραχώρησης του χώρου του αεροδρομίου Μεγάρων στον Στρατή Ανδρεάδη (η περιβόητη υπόθεση της εταιρίας STRAN), για να φτιάξει διυλιστήρια.

Τον Οκτώβριο 1974 το συναντάμε πάλι στη ΣΑΣ, αλλά τώρα στο αεροδρόμιο του Στεφανοβικείου, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα (2008).

Τον Ιούνιο 1999ΠΑΡΟΠΛΙΖΕΤΑΙ τελειώνοντας έτσι μια πτητική καριέρα 33 χρόνων !!!!!!!

Αρχές 1993, κάνει τη τελευταία του πτήση

(αντιγράφουμε από το αντίστοιχο Βιβλίο πτήσεων)

ΕΣ288

2/2/1993

ΠΛΗΡΩΜΑ

Χριστακόπουλος – Κόλλιας

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΤΗΣΗΣ1 ώρα

ΕΙΔΟΣ ΠΤΗΣΗΣΕκπαίδευση, περιοχή Στεφανοβικείου.

Από το 2000 περίπου, είναι ο τιμητικός φύλακας της κεντρικής πύλης του Αεροδρομίου Στεφανοβικείου.

Όλα αυτά τα χρονολογικά στοιχεία, τα βρίσκουμε στον παρακάτω πίνακα που μας εμπιστεύτηκε ο Γ.Μ, τον οποίον και ευχαριστούμε θερμά.

HistoryofTwinCommanderModel 680F, SerialNumber 680F-1383-144

N6318UMfr:AeroCommanderDivision, RockwellStandard Corp., Bethany, Oklahoma

N6318U23 Sep 63Modified Work Release Order 3318, under Work Release Order 140

N6318UPainted:Design # 2-60; Polar White; Black; Spanish Red

N6318U17 Jan 64Certificate of Airworthiness – 2A4 Revision5 & proposed dated 14Nov62

N6318UEngines:Lycoming IGSO-540-B1A with Hartzell HC-B3Z30-2B/9349 propellers

N6318U17 Jan 64Export Certificate E38653

N6318U17Mar64D Mar 64Air Carrier Service Corp., Washington, DC

HS-ntuUnknown: Government of Thailand, Bangkok, Thailand – not taken up

HS- ntu05 Nov 64Export Certificate E38653 was not utilized due to the inability of the Thai Government to comply with the Sales Agreement.

N6318UUnknown:Aero Commander Division,Rockwell-Standard C Bethany, Oklahoma

N6318UNote:stored, Cheyenne, Wyoming with Dynalectron, Land-Air Division, until

N6318U30 Aug 65Ministry of Commerce, Athens, Greece – order placed for the aircraft – as a U9-E

N6318Uby Dec 65modified, with installation of Wild RC-8 camera (Dwg 4890074)

N6318U02 Dec 65Export Certificate E45429

N6318U24 Jan 66Cancelled, sold in Greece as 288

N6318UNote :FAA advise that the file was destroyed in Feb89

ES288( Jan 66)Greek Army, Megara, Greece

ES288Apr 73Greek Army, Agrinio

ES288Oct 74Greek Army (Scholi Aeroporias Stratou), 4th Company (Lokos), Stefanovikio, Greece

ES288Jan 93Greek Army, active

ES288Jan 97Greek Army, active

ES288Jun 99Greek Army, Wfu

ES28812 Nov 00noted, Stefanovikion, Greece – with

1 TEAS/SAS Wfu

ES288Jan 08Stefanovikion, Greece, Gate Gurd

Και επειδή προσπαθούμε όλοι εμείς οι ‘’τρελοί’’ να ‘’δέσουμε’’ ιστορικά και διασταυρωμένα ότι προσπαθούμε να καταθέσουμε για την Ιστορία μας, σας δίνω τη πιο παλιά εγγραφή σε ημερολόγιο πτήσεων που έχουμε στα χέρια μας. (σήμερα)

Α/Α Εγγραφής 563

ΕΤΟΣ 1967

ΜΗΝΑΣ ΙΟΥΛΙΟΣ

ΗΜΕΡ/ΝΙΑ 1

ΤΥΠΟΣ Α/Φ U-9E

ΑΡΙΘΜΟΣ 288

ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΓΡΥΣΠΟΣ

ΕΙΔΟΣ ΠΤΗΣΗΣ ΤΟΠΙΚΗ-ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΙΣ

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΤΗΣΗΣ 1 55

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΝΥΚΤ. 0

ΜΟΝΑΔΑ ΣΑΣ

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΓΡΥΣΠΟΣ

Δεν είναι βέβαια η πρώτη πτήση που έκανε στον Ελληνικό Ουρανό, αυτή θα πρέπει να είναι στα 1966.

Εμείς (ο Δημήτρης Σαμπάνης), βρήκαμε την πιο παλιά στα ημερολόγια πτήσεων του Συνταγματάρχου (ΠΒ) ε.α κ. Γρύσπου Δημητρίου.

Θα συνεχίσουμε όμως να ψάχνουμε να βρούμε τη πρώτη πτήση……..

Συνέχεια στο: ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣΚΑΦΟΥΣ ΕΣ 315 U-9E (AeroCommander 680 FL)

Σχολιάστε

4 Σχόλια

  1. Δ. ΣΑΜΠΑΝΗΣ

     /  11 Ιουλίου 2008

    Ναι, αλλά το Islander εχει σταθερό σύστημα προσγείωσης, δίφυλλη έλικα, κτλ, κτλ.

    Πιστεύω οτι το σκάφος έφθασε στο όριο ζωής του κατασκευαστή και ετσι αποσύρθηκε. Αλλα νομίζω οτι όσοι πέταξαν με αυτό και το γνωρίζουν καλύτερα, ξέρουν και τον λόγο του παροπλισμού του και θα μας το επιβεβαιώσουν.

  2. Φέρνει λίγο στο Islander

    http://www.airliners.net/search/photo.search?aircraft_genericsearch=Britten-Norman%20BN-2%20Islander%2FDefender&distinct_entry=true

    Το αεροσκάφος παροπλίστηκε επειδή κρίθηκε ακατάλληλο για να πετάει ή επειδή το κόστος της συντήρησης του σε σχέση με τη χρήση του, ήταν υψηλό;

  3. Δ. ΣΑΜΠΑΝΗΣ

     /  11 Ιουλίου 2008

    Αν δεν κάνω λάθος, η εταιρία Air Carrier Service Corporation είναι αυτή που διοργάνωνε την εκπαίδευση των «συμμάχων» χειριστών απο τις διάφορες Αεροπορίες Στρατού σε αυτού του είδους τα αεροσκάφη.

    Και για του λόγου το αληθές …

  4. Δ. ΣΑΜΠΑΝΗΣ

     /  11 Ιουλίου 2008

    Αν και οι φωτογραφίες είναι παληές και οχι εξαιρετικής ποιότητας, αλλά εξαιρετικής ιστορικής σημασίας, μπορούμε να διακρίνουμε στο ΕΣ288, οτι μόνο ο αριθμός 288 είναι αναγραμμένος στην άτρακτο και οχι τα αρχικα του Ελληνικού Στρατου, ΕΣ.

    Και εκτός «θέματος», αριστερά διακρίνεται ένα Cessna U-17A, μάλλον νεοπαραληφθέν, αφού φέρει μικτά αναγνωριστικά στοιχεία, δηλαδη το fin flash στο κάθετο σταθερό είναι ελληνικό, ενω το call sign στην άτρακτο είναι ακόμη αμερικάνικο (για όποιον μπορεί να διακρίνει καλά, της μορφής xx-xxxxx).

Σχολιάστε