ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΕΔΕΣ (LGSD)

sedes_15

Το Α\Δ Σέδες είναι ένα ιστορικό αεροδρόμιο με ιστορία περίπου 90 ετών και άρρηκτα συνδεδεμένο  με το μεγαλύτερο και ενδοξότερο τμήμα της Πολεμικής Αεροπορίας. Αποτελεί τόσο για την Πολεμική Αεροπορία όσο και για την Ελλάδα ένα ζωντανό αεροπορικό μουσείο. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ο διάδρομος του Σέδες 1100 μέτρων, είναι ο μοναδικός σε χρήση διάδρομος στην Ευρώπη που είναι στρωμένος με μεταλλικά πλέγματα PSP (Pierced Steel Planking),  που προέρχονταν  από το δόγμα Μάρσαλ. (σ.σ περισσότερες λεπτομέρειες για αυτά τα PSP, εδώ)

Για την πλήρη και απόλυτα τεκμηριωμένα ιστορικά, ενημέρωσή μας για το Αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ υπάρχει η ιστοσελίδα  Η Ιστορία του Αεροδρομίου Σέδες του ΓΕΑ, από την οποία και αντλήσαμε τη παραπάνω φωτογραφία των PSP.

Επίσης υπάρχει και μία πολύ καλή σελίδα που μιλά για την ιστορία του Α/Δ ΣΕΔΕΣ, από την κατασκευή του μέχρι τις σημερινές εποχές.

Εμείς εδώ, θα μείνουμε, στο κομμάτι του Α/Δ που μας αφορά. Που αφορά δηλαδή τις Μονάδες της Αεροπορίας Στρατού που έδρευαν σε αυτό.

sedes

Ξέρετε ότι η σημερινή τεχνολογία, σου δίνει πολλά μα πάρα πολλά εργαλεία στα χέρια, για να δεις, να μάθεις και να αξιολογήσεις ότι τέλος πάντων σε ενδιαφέρει.

Φτάνει να έχεις μια απλή και γενική γνώση για τις δυνατότητες του Η/Υ και του διαδικτύου και βέβαια να ξέρεις και λίγα αγγλικούλια …..(κόλησα ο μακάκας με τη ξένη γλώσσα..).

Νάμαστε λοιπόν στο γούγλισμα και βουαλά η σημερινή εικόνα του Αεροδρομίου ΣΕΔΕΣ !!

sedes1

…πάμε και ακόμη μεγαλύτερο ζουμ και νάμαστε στις σημερινές εγκαταστάσεις του πρώην 23 ΛΑΣ. Στην εικόνα που είναι στο ανατολικό-βορειοανατολικό τμήμα του ιστορικού αεροδρομίου του ΣΕΔΕΣ, φαίνονται τέρμα αριστερά μια συστάδα δένδρων και δίπλα τους το Διοικητήριο του 23 ΛΑΣ, ακριβώς μπροστά του στην άκρη του πράσινου χωραφιού, η πίστα και 5 ή 6 υπόστεγα και πιο δεξιά κάτω και στο μέσο της φωτό, το υπόστεγο του Λόχου Επισκευών του 3ο7 ΤΣΥΑΥ. Μάλιστα η φωτό πρέπει να είναι πρόσφατη γιατί αν την μεγενθύνετε, φαίνονται και τα δύο Η προσγείωσης Ε/Π στην είσοδο του ΛΕ…..!!

(και μη μου πει κάποιος ότι μιλάμε πολύ, γιατί προχθές την κατέβασα από τον γούγλη (για πια απόρρητα μιλάμε….).

Βέβαια για τον 23 ΛΑΣ γράψαμε πολλά στην αντίστοιχη σελίδα του Ταξίαρχου (ΠΒ) ε.α Μπαμπασάκη Ιωάννη όταν δεν μας είχε γεννηθεί ακόμη η ιδέα να ψάξουμε και να καταγράψουμε τα Αεροδρόμια από τα οποία ενεργούσαμε κάποτε και ενεργούμε σήμερα….

και όσα θα γράψουμε σήμερα τουλάχιστον σε φωτογραφικό υλικό αφορούν την περίοδο από 28-9-1971 μέχρι 21-8-1973, περίοδο που είναι Διοικητής ο κ. Μπαμπασάκης.

01-01-03

Μερικά χιλιόμετρα μακρυά από τον Λευκό Πύργο της Θεσ/νίκης, στο Α/Δ ΣΕΔΕΣ, ιστορικότατο (διαβάστε τα τα γράφει το ΓΕΑ), είχαν την έδρα τους δύο ΛΑΣ. Ο 20 ΛΑΣ που υποστήριζε την τότε XX ΤΘ Μεραρχία που αργότερα μεταστάθμευσε στο Α/Δ Αλεξ/λης και μετονομάσθηκε σε 12 ΛΑΣ και ο 23 ΛΑΣ, που υποστήριζε το τότε βαρβάτο Γ’ ΣΣ.

01-01-06

Δεν έχουμε βρει κάποιο άλλο στοιχείο (και ίσως αυθαιρετούμε ιστορικά), αλλά ο 23 ΛΑΣ συγκροτήθηκε στις 26 – 11 – 1960, ημερομηνία που θεωρούμε ότι εγκαταστάθηκε στο αεροδρόμιο ΣΕΔΕΣ.

01-01-02

Εκείνες οι εποχές  είχαν μια αύρα ψυχροπολεμική. Οι Τούρκοι, δεν είχαν αρχίσει να διατυπώνουν (όπως σήμερα) ότι όχι μόνο τους αρέσουν τα κολαράκια, αλλά τους αρέσουν περισσότερο τα δικά μας, και όλος ο καυγάς παιζόταν με το τότε Σύμφωνο της Βαρσοβίας, το αντίπαλο δέος του ΝΑΤΟ. Άρα προσανατολισμός προς Βορρά….και βέβαια δεν θα αφήσουμε να πάει χαμένη μια φωτό του – θα το ξαναπώ – εξαντλητικά λεπτολόγου κ. Ι. Μπαμπασάκη, όπου απεικονίζει τα αεροδρόμια που (τότε μάλλον τη περίοδο διοίκησής του – από 28-9-1971 μέχρι 21-8-1973 του 23 ΛΑΣ), υπήρχαν στη Βόρεια Ελλάδα….

01-01-05

01-01-04

Την εποχή εκείνη, δεν υπήρχε ακόμη σε λειτουργία το αεροδρόμιο του Στεφανοβικείου και επειδή τότε το Γ’ ΣΣ, ήταν ”βαρβάτο”, οι 23 και 20 ΛΑΣ, εγκαταστάθηκαν σε brand new κτίρια, πολυτέλεια για την Αεροπορία Στρατού εκείνη την εποχή….

Τα εγκαίνια έγιναν στις 17 Μαρτίου 1973, τα οποία έχουμε καλύψει εκτενέστατα εδώ

01-01-16

Το ιπτάμενο προσωπικό του 23 ΛΑΣ, στο ΣΕΔΕΣ, τη περίοδο Μπαμπασάκη.

Από αριστερά προς τα δεξιά:

Ανθλγός (ΠΖ) Αγαθοκλής Θειακός, ΔΕΑ (ΠΒ) Παπαδόπουλος Κων/νος, Λοχαγός (ΠΖ) Βλαχοπάνος Ηλίας, Λοχαγός (MX)Ματζώρος Χρήστος, Τχης (ΠΒ) Μπαμπασάκης Ιωάννης, Υπίλαρχος Κασελίμης Σπυρίδων, Υπολοχαγός (ΠΖ) Ζαφειράκος Ιωάννης, Ανθλγός (ΠΒ) Δεβές Χαρ.

01-01-17

..και μία μπροστά στο »θηρίο» εκείνης της εποχής το Ε/Π ΟΗ-13 S….

Από αριστερά προς τα δεξιά :

Ανθλγός (ΠΖ) Αγαθοκλής Θειακός, ΔΕΑ (ΠΒ) Παπαδόπουλος Κων/νος, Υπίλαρχος Κασελίμης Σπυρίδων, Τχης (ΠΒ) Μπαμπασάκης Ιωάννης, Λοχαγός (ΠΖ) Βλαχοπάνος Ηλίας, Λοχαγός (MX)Ματζώρος Χρήστος, Υπολοχαγός (ΠΖ) Ζαφειράκος Ιωάννης, Ανθλγός (ΠΒ) Δεβές Χαρ.

01-01-14

01-01-15

Το αεροσκάφος U-17 B ΕΣ 325  (πάνω) και το ελικόπτερο ΟΗ-13 S ΕΣ 708 (κάτω), μερικά από τα οργανικά αεροπορικά μέσα που είχαν έδρα το Α/Δ ΣΕΔΕΣ.

01-01-33

Να και μια ενημερωτική επίσκεψη κάποιου τμήματος Προσκόπων.

09-18-15

Τι να κάνω δηλαδή, αφού το αρχείο του ανθρώπου είναι ανεξάντλητο και ότι έχουμε για το δικό μας κομμάτι του A/Δ ΣΕΔΕΣ, είναι από αυτό, να μην τον τιμήσουμε;

Πέραν αυτού, βέβαια η φωτό μπήκε για την πουλάδα και τη φόρμα ιπταμένου με το διακριτικό της αμερικάνικης Αεροπορίας Στρατού.

01-02-27

Επειδή πολλά πράγματα τα αφήνουμε στη τύχη, έξω από τη Σχολή, σήμερα στο Στεφανοβίκειο, εδώ και αρκετά χρόνια, στο κτίριο της Πτέρυγας εκπαίδευσης, είναι ζωγραφισμένο αυτό το πρόσωπο και εγώ προσωπικά νόμιζα ότι κάποιος καλλιτέχνης το σκέφτηκε και το έκανε.

Αμ δε !!!

Το βρήκαμε στα αρχεία του κ. Μπαμπασάκη, και μάλιστα υπάρχει και μία άλλη φωτό που φαίνεται ο τοίχος που ήταν ζωγραφισμένο στο Διοικητήριο του 23ου  ΛΑΣ….

Σχολιάστε

2 Σχόλια

  1. @gainnygoome

    Thank you, we are appreciated your comment.

  2. Awesome, really stunning topic. I’m going to blog about it also.

Σχολιάστε